Er zijn verschillende manieren om ontwikkeltijd binnen uw school te realiseren:
- met praktische oplossingen
- via de lessentabel
- via het taakbeleid
De werkgroep taakbeleid dient ontwikkeltijd te faciliteren in het nieuwe systeem. Onze voorkeur gaat ernaar uit om de processen om te komen tot ontwikkeltijd en nieuw taakbeleid apart van elkaar te doorlopen. Voor de werkgroep taakbeleid is het van belang dat de kaders waarbinnen ontwikkeltijd gerealiseerd gaat worden helder zijn. Op deze manier wordt voorkomen dat er een onderdeel in het taakbeleid wordt opgenomen, waarbij onduidelijkheid is over de concrete invulling daarvan.
Vanwege de mogelijkheid om ontwikkeltijd via het taakbeleid te faciliteren, ervaren wij dat deze processen vaak door elkaar heen lopen. Wij adviseren om het proces, om te komen tot kaders voor ontwikkeltijd, ook gezamenlijk met een werkgroep doorlopen. Deze werkgroep is een voorloper op de werkgroep taakbeleid. Veelal werkt deze werkgroep na het vaststellen van de kaders voor ontwikkeltijd (ca. 3 bijeenkomsten) verder aan het vormgeven van nieuw taakbeleid (ca. 9 bijeenkomsten).