Nieuwsoverzicht

De renovatie van het gebouw aan de Valkeniersdonk is afgerond! De reformatorisch basisschool Eben-Haëzer was jarenlang gehuisvest aan de Gijsbrechtgaarde. In januari is het gerenoveerde pand aan de Valkeniersdonk in gebruik genomen; begin februari vond de feestelijke opening plaats.  Samen met een aantal leerlingen onthulde wethouder Stukker een kunstwerk.  (meer…)

geschreven door Ellen van Minnen Maatschappelijk vastgoed is een belangrijk onderwerp van gesprek in de lokale politiek. Het gaat daarbij vaak om het belang van maatschappelijk vastgoed voor de samenleving en de leefbaarheid, maar ook om de kosten van instandhouding en exploitatie. En daarmee vaak samenhangend; het doel, het nut en de noodzaak.   Om goed beleid te vormen voor en over dorpshuizen, multifunctionele accommodaties en kulturhusen is het belangrijk inzicht te hebben in de accommodaties. Wat is de staat van…

geschreven door Ellen van Minnen De invloed van de gebouwde omgeving op de mens is groot. Wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat gebouwen van invloed zijn op ons welzijn, geluk en op onze productiviteit. Maar de invloed van de mensen op de gebouwde omgeving is ook groot. En dan bedoel ik niet alleen de vanzelfsprekende invloed van stedenbouwkundigen, architecten en ontwerpers, maar juist dat van de gebruikers.  Uiteraard is er sprake van een wisselwerking. Gebouwen moeten geschikt zijn voor hun doel.…

Het lerarentekort is een uitdaging waar veel schoolbesturen mee te maken hebben. De overheid stelt daarom de komende tijd in totaal 9 miljoen aan subsidie beschikbaar voor een regionale aanpak van het lerarentekort.  Schoolbesturen (po en vo) kunnen vanaf 15 januari 2019 tot en met 31 augustus 2019 een aanvraag indienen. De maximale subsidie per regio bedraagt € 250.000,-. Het indienen van een plan van aanpak voor de regio inclusief een begroting is een vereiste. Minimaal een derde van de besturen…

Veel schoolbesturen hebben te maken met leerlingendaling. PentaRho is in 18 regio’s in Nederland werkzaam (en werkzaam geweest) als procesbegeleider in het kader van de procesbegeleiding leerlingendaling. Één van die regio’s betreft het primair onderwijs in Zuidoost- Friesland (Opsterland, Oost- en Weststellingwerf). (meer…)

Onderwijs en kinderopvang moeten bij IKC-ontwikkeling meer gelijkwaardige partners zijn. Dat is de belangrijkste conclusie uit de expertmeeting IKC-ontwikkeling, georganiseerd door PentaRho.  (meer…)

Samen met drie andere adviesbureaus (B&T, Infinite Financieel en Fenom) biedt PentaRho jonge starters op de arbeidsmarkt een traineeship van 10 maanden aan. De starters krijgen de kans te groeien, hun talenten te ontwikkelen en zich breed te oriënteren in onderwijsland. (meer…)

Op 39-jarige leeftijd was Dennis Bekking bij Go Ahead Eagles de jongste Technisch Manager ooit in het Nederlandse betaalde voetbal. Zijn passie, ambitie, leiderschapskwaliteiten, vastberadenheid en drang naar vernieuwing & professionalisering brachten hem naar de top van de voetbalpiramide waar hij geconfronteerd werd met succes, falen, druk, media, zaakwaarnemers, supporters en clubbestuurders. Vanuit zijn charismatische voorkomen neemt Dennis het publiek mee in een inspirerend betoog waarin leiderschap, cultuurverandering, mislukken als onderdeel van succes, high performance en de veranderende (voetbal)wereld centraal…

Bij een Integraal Kind Centrum (IKC) is er sprake van een vergaande variant van samenwerking tussen onderwijs en kinderopvang; er is sprake van één pedagogische visie, één team en één centrale aansturing. De manier waarop het IKC tot stand komt, de uitwerking en de uitvoering kan per situatie verschillen. Hierbij kunnen veel verschillende ruimtelijke, inhoudelijke en zakelijke factoren van invloed zijn. PentaRho heeft veel ervaring opgedaan met het opzetten en  begeleiden van IKC’s. Deze kennis willen we graag met u…

Na een aantal slechte jaren is de kinderopvang weer groeiende. Op alle fronten wordt verder gewerkt aan kwaliteitsverbetering, o.a. onder invloed van de Wet IKK (Wet innovatie en kwaliteit kinderopvang) die op 1 januari 2018 in werking is getreden. Ook zien we dat schoolbesturen steeds vaker intensief willen samenwerken met kinderopvangorganisaties of zelfs kiezen voor kinderopvang in eigen beheer. In de praktijk zien wij veelal drie verschillende samenwerkingsvormen tussen onderwijs en opvang; het makelaarsmodel, de co-productie en kinderopvang in eigen…