Nieuwsoverzicht

‘We hebben voor PentaRho gekozen, gezien PentaRho een sterke vertaling heeft gemaakt van de ontwikkelingen binnen onze school naar een duidelijk en herkenbaar plan van aanpak en offerte voor het Ruimtelijk-Functioneel Programma van Eisen', aldus mevr. C. Harink, rector openbaar lyceum De Amersfoortse Berg. De Amersfoortse Berg is gestart met het ontwikkelen van een nieuw schoolplan. Dit leidt tot een verandering in de visie en missie waarop het huidige onderwijs van De Amersfoortse Berg is gebaseerd. Daarnaast mag de school…

PentaRho heeft een rekenmodel ontwikkeld voor gemeenten, schoolbesturen en overige organisaties die hun huisvesting voor langer termijn goed op orde willen hebben. Het rekenmodel geeft financieel-economisch inzicht in de huidige situatie en biedt uitzicht op het gebouwenbestand met de bijbehorende planning en kosten. Deze uitkomsten zijn te gebruiken bij het doorberekenen van verschillende scenario’s. Hiermee kom je in controle. Door ‘harde’ cijfers zoals leerlingen-/kindprognoses, capaciteit, exploitatiegegevens en boekwaardes in te voeren maakt het model onder andere per object (bijv. schoolgebouw)…

Het realiseren van een IKC vraagt niet alleen om visie, maar ook om een financiële en juridische uitwerking. PentaRho bespreekt deze cruciale zakelijke factoren en draagt oplossingsrichtingen aan. (meer…)

In deze tijd valt het niet mee om de juiste professional voor uw organisatie te vinden. Zeker als het gaat om leidinggevende en bestuurlijke functies in onderwijsland. Bent u op zoek naar een geschikte kandidaat voor uw organisatie? Zoekt u daarbij een partner die dezelfde taal spreekt en de onderwijsmarkt goed kent? Schakel dan PentaRho in voor het vinden van de juiste match!  Met Search & Select begeleiden wij de gehele wervings- en selectieprocedure, van zoekvraag tot de uiteindelijke benoeming…

Het ministerie van OCW heeft begin maart de opdracht voor ‘regionale procesbegeleiding leerlingendaling VO’ aan PentaRho gegund. De komende twee jaar gaan wij schoolbesturen in het voortgezet onderwijs ondersteunen bij het tot stand komen van samenwerking. Aanleiding is de leerlingendaling in een aantal regio’s in Nederland waar het voortbestaan van het onderwijsaanbod wordt bedreigd, met als gevolg dat leerlingen in die regio’s niet meer kunnen kiezen voor een opleiding die bij hen past. Scholen moeten er samen voor zorgen dat…

Minder dan de helft van de IHP’s van gemeenten bevatten duurzaamheidsambities. Slechts in één op de zeven plannen zijn de ambities ook financieel gewaarborgd. Dit zijn de eerste resultaten van het onderzoek dat PentaRho uitvoert naar duurzame integrale huisvestingsplannen.  (meer…)

Per 1 augustus 2019 moeten VO-scholen 50 uur vrijroosteren om ontwikkeltijd voor leraren te creëren. In de praktijk zien we dat veel scholen hier nog niet aan toe zijn gekomen óf kiezen voor praktische oplossingen. Daadwerkelijk meer ontwikkeltijd vrijmaken vraagt echter om een forse ingreep in de organisatie. Dat dit gevolgen heeft voor het taakbeleid wordt vaak onderschat.  Het verkleinen van de lestaak van de leraren is een van de maatregelen in de nieuwe cao voor het VO. Het behoort…

De renovatie van het gebouw aan de Valkeniersdonk is afgerond! De reformatorisch basisschool Eben-Haëzer was jarenlang gehuisvest aan de Gijsbrechtgaarde. In januari is het gerenoveerde pand aan de Valkeniersdonk in gebruik genomen; begin februari vond de feestelijke opening plaats.  Samen met een aantal leerlingen onthulde wethouder Stukker een kunstwerk.  (meer…)

geschreven door Ellen van Minnen Maatschappelijk vastgoed is een belangrijk onderwerp van gesprek in de lokale politiek. Het gaat daarbij vaak om het belang van maatschappelijk vastgoed voor de samenleving en de leefbaarheid, maar ook om de kosten van instandhouding en exploitatie. En daarmee vaak samenhangend; het doel, het nut en de noodzaak.   Om goed beleid te vormen voor en over dorpshuizen, multifunctionele accommodaties en kulturhusen is het belangrijk inzicht te hebben in de accommodaties. Wat is de staat van…

geschreven door Ellen van Minnen De invloed van de gebouwde omgeving op de mens is groot. Wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat gebouwen van invloed zijn op ons welzijn, geluk en op onze productiviteit. Maar de invloed van de mensen op de gebouwde omgeving is ook groot. En dan bedoel ik niet alleen de vanzelfsprekende invloed van stedenbouwkundigen, architecten en ontwerpers, maar juist dat van de gebruikers.  Uiteraard is er sprake van een wisselwerking. Gebouwen moeten geschikt zijn voor hun doel.…